Ketchup de casa


  Dragii mei, in anii trecuti din cultura noastra de rosii am facut sos de rosii, bulion, sos de rosii si
ardei. Si anul acesta am avut recolta bogata de rosii si pe langa conservele enumerate mai inainte am reusit sa fac si ketchup de casa. Am fost inspirata de reteta Violetei careia ii multumesc! :-*

 Nu stiu cum sunteti voi, dar mie imi place sosul de rosii facut cu tot cu coaja. Nu uitati ca in coaja se gaseste cea mai mare cantitate de licopen care are proprietati antioxidante.  Licopenul este singurul antioxidant a carui cantitate se mareste prin fierbere de 4-6 ori.

Ingrediente:
  • 3 kg rosii carnoase (cantarite dupa ce am scos semintele)
  • 1 kg ardei kapia rosii
  • 3 cepe mari (700 g dupa curatare)
  • 1 morcov mare razuit (200 g)
  • 2 foi de dafin
  • 1 ramura cimbru
  • 1 lg sare grunjoasa neiodata
  • 1 lgt ienibahar macinat
  • 1 lgt piper
  • 60 g zahar
  • 80 ml otet
  • optional 1 lgt oregano + 1 lgt cimbru + 1 lgt busuioc (uscate)

Cum procedam:
1. Pregatim toate ingredientele: spalam ardeii si rosiile si le uscam cu un prosop de hartie.
2. Punem ardeii la copt pe plita/tava sau in cuptor depinde cum va e indemana. Dupa ce ii coacem ii scoatem intr-un bol si ii presaram cu sare apoi ii acoperim cu un capac. Ii lasam cateva minute acoperiti apoi ii curatam de pielite si cotoarele cu seminte si ii pasam cu un mixer vertical.
3. Taiem rosiile in 2 sau in 4 depinde de marime si scoatem semintele cu partea apoasa in care sunt crescute (ATENTIE! Cantarim 3 kg rosii fara seminte) si le pasam cu un mixer vertical sau le puteti da si printr-un robot de bucatarie.
3. Curatam ceapa si morcovul si le spalam. Taiem ceapa cubulete (daca puteti sa o tocati mai finut n-ar fi rau deloc:) si razuim morcovul.
4. Punem sucul de rosii impreuna cu ardeii pasati, foile de dafin, ceapa maruntita, morcovul razuit, sarea,  ierburile aromatice, piperul si ienibaharul macinat intr-o cratita neaderenta si lasam sa fiarba pana scade la jumatate (eu am lasat 30 minute la foc mare si am amestecat din cand in cand, am redus apoi focul spre mediu pentru 15 minute si alte 15 minute am lasat pe flacara la minim si am amestecat mai des spre sfarsit ca sa nu se lipeasca).
5. Tragem vasul deoparte si pasam (cu grija fiindca e fierbinte) cu mixerul vertical toata compozitia adaugam otetul si zaharul (daca simtiti nevoia mai puteti adauga si sare), amestecam si punem din nou pe foc mic pentru 10 minute (amestecam din cand in cand).
6. Turnam sosul fierbinte in borcane spalate si sterilizate (ca sa nu crape borcanul ar fi ideal sa aveti un bol din inox in care sa-l puneti atunci cand turnati sosul), punem capacele, infiletam si intoarcem borcanele pe capace pentru 5-10 minute apoi le intoarcem in pozitie normala si le lasam sa se raceasca.

Nota: - otetul si zaharul se adauga dupa gust.
         - daca doriti un ketchup picant adaugati 1-2 ardei iuti (depinde de cat de picant il vreti).
         - daca nu va plac ierburile aromate puteti renunta la ele.









Comentarii